Pagina's

dinsdag 30 juni 2015

30 juni - aangekomen!

Gisteren een goede beslissing genomen door in puistendorpje Loxo te overnachten. De gastvrouw van de Casa Rural was een schat! Gisterenavond nog even met haar een fles locale wijn gekraakt..ik denk dat ze dit vaker doet...

Vanochtend in de mist aangezet,. Nog even een paar Gallicische puisten temmen en we kunnen Santiago veroveren!

Na als roodkapje voor de laatste keer cafe De Bosrand bezocht te hebben kom ik aan aan de stadsrand van Santiago. Een naambord doet een krop in mijn keel krijgen - het zal toch niet waar zijn zekers dat ik op de meest lelijke plek van Spanje ga beginnen bleren...

Ja hoor, even kort tussen een cementdepot of zo en de autosnelweg, een echt vlaams traantje.

Dan maar door Santiago binnen. Via een paar steile straatjes kom ik aan op het plein van de kathedraal.

Tjonge tonge ik ben er geraakt. Om 11 uur stipt en  na 2145 kilometer. Een paar fotookes van Tuur op het echte aankompunt en dan door naar het bureau om mijn compostelaat op te halen.

Er staat een wachtrij van andere pelgrims, maar al bij al valt het mee. Ludo en Harry komen er voorbij. Hartelijk terugzien uiteraard! Na mijn bul te hebben opgehaald, even hollands kopje leut bij het bureau van de lage landen, een speciale ontvangstplek bij het pelgrimsbureau voor Nederlanders en Vlamingen. Wie komt er binnengewandeld: Charel.  Even een kopje koffie wordt meteen een uurtje hangen en kletsen!

Ik ga naar het monasterio San Matin Pinario, vlak naast de kathedraal on daar te overnachten. Heel mooi gebouw, meer centraler kan het niet! En speciaal voor pelgrims.

Ludo en harry slapen in een hotelletje vlakbij, maar komen hier ook eten. We spreken af strakjes samen onze fietsen weg te brengen naar de transporteur die de fietsen terugbrengt naar nederland. We zoeven door de stad alsof we ze al jaren kennen...zonder eenmaal fout te rijden (gps haha) fietsen netjes afgeleverd. Op met zijn 3-tjes a likkend aan ne goeie spaanse frisco, op zoek naar nog wat spulletjes voor de kleinkinders van Harry en van Ludo. Zware opgave om oudere mannen cadeautjes voor kleine meiden te laten kiezen... wel schattig hoor hoe ze het aanpakken.

'S avonds met zijn 3-tjes in het monasterio samen op zijn pelgrims gegeten (ttz voor, hoofd, nagerecht, wijn, brood a 10 euro).Nog een avondwandelingetje rond de kathedraal genoten van een lokale folkgroep en met een raar gevoel gaan slapen.

Morgen naar Finisterre met de bus. Ik durf niet met de fiets te gaan, omdat terug een probleem zou kunnen zijn. Ik heb trouwens ook een beetje het gevoel dat ik aangekomen ben...en tuurke heeft dat ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten