Pagina's

donderdag 4 juni 2015

Via Tours naar ste Catherine en nog wat

Vanochtend opgestaan onder de muggenbulten...geen deet mee wel afterbite....stom stom stom....wordt krabben geblazen vandaag.... en niet alleen krabben geblazen maar vooral gewoon geblazen want de temperatuur zat behalve vanochtend meteen boven de 35....

Eerst naar Tours gefietst. Heel uitgebreid bezocht, met name de toch wel wondermooie kathedraal met unieke brandramen, zowel modern als oud. Maar wat echt het " vaut le voyage" label kreeg was het Cloitre de la Psalette. De gargouilles (gargoils in het engels, weet eigenlijk het Nederlandse woord niet - stoute ventjes of zo...) zijn van de meest vervaarlijke die ik al gezien heb... Ze hadden daar veel fantasie in tours om al die arme pelgrims de schrik op het lijf te jagen.  Oh ja... Artuur mocht binnen in de kathedraal gestald worden, vastgeketend aan een 16e eeuws hekwerk. Mevrouw van het loket vond het namelijk geen goed idee dat hij buiten bij het Tourse krapuul moest staan. Artuur heeft uiteraard meer bekijks gehad dan al de brandramen van de kathedraal...
Omdat ik nogal lang in Tours blijven hangen ben en, ok toegegeven, nogal laat vertrokken was vanmorgen... ging ik op het heetst van de dag de sgad uit. Ik heb het geweten!!!Eerst is het hier al lang zo plat niet meer als de dagen hiervoor en dan die hitte en geen schaduw..Na 60 kilometer ben ik maar gestopt en naar de mairie van ste catherine en nog wa gegaan. Ze hebben me slaping geregeld in de buurt. Prima adresje. Geweldig eens geen halflauwe campingdouche. Minder goed idee was een van de wattenstaafjes te gebruiken die er blijkbaar al een paar jaar stonden te verkommeren. Brak gelijk af en zat vast in mijn oor!!! De vrouw des huizes is zo scheel als een otter... dus zelf maar trachten uitpullen met een pincet.
Eigenlijk is het de vrouw des huizes niet, maar moeder want zoon houdt de gite open. Hij is alleen een beetje ovespannen. Als je de tuin zou zien zou je meteen begrijpen waarom... ongeveer 8 zithoekjes, 3 vijvertjes, 15 pseudo romeinse adonissen... om maar van binnen te zwijgen.
Een ding wel..de fransen kunnen koken. Ze had niet veel in huis zei ze maar voor 5 euro kon ze wel een omeletje klaarmaken. Werd uiteindelijk uitgebreide tomatensla met vinaigrette zoals alleen de fransen dat kunnen. Een omelette perfect, niet te nat niet te droog...met uiteraard een karafke ros'e...en een goed geitenkaasje achteraf. Als toetje de boom mogen inklimmen voor superzoete kersen!!! Nogal een onderneming na die karaf wijn...

Nu nog een beetje verder lezen in mijn boek. Voor de 7 langkouszussen: dit is de reden waarom ik niet tijdig op de fiets zat vanochtend. Ben Griet op de Beeck - Kom hier dat ik u kus bezig....
Zit nu aan de helft -  had wel met kleine Mona te doen hoor...
Heel leuke en minder leuke gedachtenkronkels...

Morgen weer een hete dag... maar hopelijk nu wel tijdg op de fiets...en onderweg een boom trachten te vinden om siesta te houden...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten