Pagina's

zondag 21 juni 2015

Stalen kuiten...

Ik weet niet wat alfonso gisteren in de trutcho (forel) gedraaid heeft, maar vanochtend heb ik stalen kuiten. Tuur gaat als een tierelier. 'S ochtends is het nog behoorlijk koud wanneer ik vertrek, rond de 5 graden. Het is hier ook een stukje boven de 1000 meter. Alfonso heeft me een pad aangeduid om op de weg te komen. Hij beweert wel Spanjaarden te mogen vertrouwen maar geen spaansen. Nu hij had gelijk. Geweldig mooi pad. Met een omweg via de hoogvlakten kom ik weer op de Camino. Meteen een kuitenbijter van 14 procent gedurende 800 meter. Het zou er een van de velen worden die dag. (Hoewel was dit de stijlste). De latere veel langer maar met gemiddelden van 6 a 7 procent.

Voor Burgos stop ik in een soort Eeklo (voor de Nederlanders: een onbenullig voorstadje langs een nationale weg) voor de obligate Cortado. Cafeetje met de beste tapas ooit!

Burgos binnengereden langs prachtig wandelpad langs de rivier. Op zaterdag lijken alle Burgosianen wel hier verzameld te hebben voor de BBQ.

Uiteraard kathedraal bezocht. Wel nogal schaamtelijk hoor de binnenkant hiervan. Albasten bisschoppen met dubbele kinnen liggen er te pralen, terwijl al die boerkes in de omgeving zowat verhongerden...om maar over al het goudwerk te zwijgen...

Ondanks mooie stad, ben ik toch burgos buitengereden. Bij namiddag stop, les Spaans gekregen door kleine Carla, paula, Andrea en David in een godvergeten parochie. Van die kinders heb ik in een half uur meer Spaans opgestoken dan afgelopen 10 dagen...

Pff verder minder leuke ontmoeting: vrouw gaat kerkhof bezoeken met haar 2 duitse herders. Ze laat de honden buiten zonder leiband. Ik roep nog of die perros wel braaf zijn...Hopelijk zien ze mij niet want honden en fietsen gaan vaak niet goed samen... Natuurlijk heeft er 1 mij gezien enn den andere ook. Ik zet mijn hardste stem op en heb al mijn stalen thermosfles in de hand. Man t was even bibberen. Ze hadden wel grote tanden maar deinsden uiteindelijk toch terug. De spaanse vrouw bibberde nog meer dan ik. Nu hadden ze in mijn kuiten gebeten hadden ze waarschijnlijk al hun tanden kwijt want jaja intussen heb ik stalen kuiten!

Na 105 kilomter gefietst te hebben in een Albergue geinstalleerd, alswaar een heel Amerikaans gezin de tocht te voet onderneemt, respect voor die jonge gasten hoor!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten